Ecodriving – ekonomiczna jazda

ecodrivingPowszechnie znana definicja ecodrivingu mówi:

"Ecodriving jest odmianą stylu jazdy który ukierunkowany jest na jazdę  ekologiczną (taką która generuje mniej CO2 do atmosfery) ale przede wszystkim na taką jazdę, która zużywa jak najmniejszą ilość paliwa".
Ja ze swojej strony dodałbym zdanie typu: Jest także stylem jazdy, który pozwala zużywać w jak najmniejszym stopniu podzespoły pojazdu.

Skoro już wiemy czym jest Ecodriving to warto dowiedzieć się jakie są jego podstawowe zasady i co możemy osiągnąć stosując się do tych zasad.

Cykl: "Jak zmniejszyć zużycie paliwa"

Artykuły publikowane w ramach cyklu "Jak zmniejszyć zużycie paliwa" można czytać w dowolnej kolejności.

1. Jak oszczędzać na paliwie dzięki oponom
2. Ecodriving – ekonomiczna jazda
3. Jaki wpływa na spalanie ma zbędny bagaż oraz aerodynamika?

Płynna jazda

Ecodriving przede wszystkim polega na płynnej jeździe połączonej z umiejętnością "czytania drogi". Pisząc "czytania drogi" mam na myśli umiejętność przewidywania sytuacji na drodze. Np. Jadąc przez miasto codziennie do pracy nie jest problemem nauczenie się kiedy  zapalają się czerwone światła. Szczególnie mocno zauważyć mozna to w miastach gdzie jeszcze nie ma zainstalowanego inteligentnego systemu sterowania ruchem. W takich miastach powiedzenie "zielona fala" (seria zielonych świateł na danej trasie) jest chlebem powszednim wśród większości kierowców.

Stan techniczny

Kolejną bardzo ważną zasadą przy ecodrivingu jest utrzymywanie samochodu w nienagannym stanie technicznym. Na wzrost zużycia paliwa oraz nadmiernej eksploatacji innych elementów pojazdu mają zużyte elementy zawieszenia, rozregulowana geometria kół, nie prawidłowo pracujący silnik, itd... Należy regularnie sprawdzać stan oraz ciśnienie w oponach (więcej informacji: Jak oszczędzać na paliwie dzięki oponom).

ecodriving

Biegi

Jedną z najważniejszych zasad ecodrivingu jest jazda na jak najwyższym biegu przy jak najniższych obrotach. Oczywiście z tymi niskimi obrotami nie wolno przesadzać ponieważ bardzo szybko doprowadzimy do wymiany sprzęgła dwumasowego, które jest coraz częściej stosowane w dzisiejszych konstrukcjach. Wymiana sprzęgła dwumasowego przy samochodzie klasy średniej to koszt min. 4 000 PLN ale może i nawet wynieść 10 000 PLN wszystko zależy od marki. Próg zmiany biegów przy silnikach napędzanych ropą naftową wynosi 2000 obr./min. a przy silnikach napędzanych benzyną wynosi on 2500 obr./min. Z własnego doświadczenia proponuję wyczucie własnego samochodu, ponieważ dla niektórych samochodów te wartości są stanowczo za niskie.

A jak przyspieszać? zdecydowanie? czy powoli?

Z całą pewnością przyśpieszanie samochodu powinno być zdecydowane (mając na uwadze sytuację na drodze).  Przy wolnej przestrzeni przed nami przyśpieszamy naciskając  3/4 pedału gazu tak długu aż osiągniemy zadaną prędkość. Głównie chodzi o to aby zapotrzebowanie na większa ilość paliwa występowało możliwie jak najkrócej. Nasza jazda powinna być płynna a my powinniśmy utrzymywać jak najbardziej równomierną prędkość w czasie jazdy.

Hamowanie

Podczas wytracania prędkości wspomagamy się "hamują silnikiem" czyli jeżeli mamy taką możliwość to nie hamujemy używając hamulców tylko w pierwszej kolejność hamujemy redukując biegi. W obecnych czasach podczas hamowania silnikiem nasze auta nie spalają paliwa. Ale uwaga! przy takiej metodzie hamowania pojazd z nami jadący nie wie, że zaczęliśmy wytracać prędkość, dlatego warto jest bardzo delikatnie nacisnąć pedał hamulca na np. 1 sek tak aby zaświeciły się światła stop.

Gdy już złapie nas czerwone światło i wiemy już, że będziemy na nich stać dłużej niż 20 sekund warto jest w takich przypadkach wyłączać silnik.

Zalety

Zaletą ecodrivingu oprócz oszczędności związanych z paliwem oscylujących w widełkach 5-20% oraz mniejszym zużywaniem się części jest przede wszystkim nasze bezpieczeństwo, dzięki takiej jeździe jesteśmy bardziej skupieni na czynnościach związanych z prowadzeniem samochodu, jesteśmy też bardziej przewidywalni na drodze dla innych kierowców ale przede wszystkim mamy więcej czasu na reakcje w przypadku nagłego zdarzenia na drodze.

Wady

Wadą ecodrivingu jest bardzo często spotykana nadmierna jazda na za niskich obrotach co powoduje trzęsienie oraz dławienie się silinka, co z kolei z biegiem czasu doprowadza do nadmiernego zużywania się wielu części takich jak: poduszki pod silnikiem, sprzęgło dwumasowe. Często zapominanym ale niezmiernie ważnym elementem podczas jazdy zgodnie z zasadami ecodrivingu jest fakt, iż silnik raz na jakiś czas potrzebuje wyższych obrotów aby na ściankach cylindrów nie osadzał się nagar,  aby kolektor wydechowy i dalej filtr cząsteczek stałych oraz tłumik się "nie zapychał".

 

2 przemyślenia nt. „Ecodriving – ekonomiczna jazda

Odpowiedz na „kaszekAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>