Jak oszczędzać na paliwie dzięki oponom

tyresW dzisiejszym artykule chciałbym podzielić z Wami się swoją wiedzą w temacie oszczędzania paliwa dzięki oponom podczas codziennej jazdy samochodem osobowym. Jeżeli rozmawiamy o oponach w kontekście zużycia paliwa to na myśl przychodzą mi dwa główne czynniki: Ciśnienie w oponach oraz klasa opon opisana na etykiecie.

Czynnik numer 1 - Ciśnienie w oponach

Mniej więcej 25% całkowitego zużycia paliwa wynika z oporów toczenia. Nie prawdą jest stwierdzenie powszechnie głoszone (lansowane)  przez firmy zajmujące się produkcją opon, że im lepsza (droższa) opona tym więcej paliwa zaoszczędzimy (nie mam na myśli klasy opony). Najważniejszym dla niskiego spalania paliwa jest odpowiednie ciśnienie w oponach przy danym obciążeniu samochodu. Niestety ale na Polskich drogach, jeżeli chcemy utrzymywać ciśnienie w oponach tak aby nasze spalanie było jak najniższe, musimy liczyć się ze spadkiem komfortu jazdy podczas pokonywania nierównych (dziurawych) nawierzchni.

Cykl: "Jak zmniejszyć zużycie paliwa"

Artykuły publikowane w ramach cyklu "Jak zmniejszyć zużycie paliwa" można czytać w dowolnej kolejności.

1. Jak oszczędzać na paliwie dzięki oponom
2. Ecodriving – ekonomiczna jazda
3. Jaki wpływa na spalanie ma zbędny bagaż oraz aerodynamika?


Ale ile możemy zaoszczędzić utrzymując odpowiednie ciśnienie w oponach?

Według niemieckiego Stowarzyszenia nadzoru Technicznego GTÜ

Ciśnienie za niskie o :

  • 0,2 bara zwiększa zużycie o ok. 1%
  • 0,4 bara zwiększa zużycie o ok. 2%
  • 0,6 bara zwiększa zużycie o ok. 4%

 

Eksperci z GTÜ podają także, że:

  • utrzymywanie ciśnienia za niskiego o około 0,3 bara, zmniejsza trwałość opony aż o 30%.
  • powinno weryfikować się ciśnienie w oponach nie rzadziej niż raz na miesiąc mając na uwadze,  że ciśnienie zmienia się z temperaturą i wysokością. Czyli im znajdujemy się wyżej nad poziomem morza lub jeżeli temperatura otoczenia jest wyższa tym ciśnienie jest większe, oraz jeżeli znajdujemy się niżej w stosunku do poziomu morza lub temperatura spada tym ciśnienie w oponach też jest niższe.

 

Czynnik numer 2 - Klasa opon opisana na etykiecie

220px-EC_tyre_label_CA.svg
żródło: wikipedia.org

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w specjalne etykiety z informacjami na temat ich wydajności pod względem zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie generowanego hałasu  - źródło wikipedia.org

Jak już pisałem przy okazji czynnika jakim jest ciśnienie w oponach nie ważne czy kupujemy Bridgestone, Firestone, Michelin czy Continental najważniejsze są 3 kryteria które znajdziemy właśnie na wspomnianej etykiecie.

Kryterium, które nas interesuje to:

Wydajność pod względem zużycia paliwa kryjąca się tez pod określeniem "Efektywność energetyczna / opór toczenia".

Opona będąca w ruchu odkształca się na skutek kontaktu z nawierzchnią, co z kolei powoduje zużywanie energii. Powstająca w ten sposób utrata energii znana jest jako "Opór toczenia". Im większy jest opór toczenia tym zużycie paliwa też jest większe. Opony z najniższym oporem toczenia posiadają literkę "A" a z najwyższym czyli takie które zużywają dużo paliwa "G". Rożnica w spalaniu paliwa pomiędzy klasą A a klasą G dla samochodu osobowego oraz pełnego zestawu opon może wynieść nawet 7,5%. Natomiast dla samochodów ciężarowych różnica ta może wynieść nawet 15%

 

Ważne:

Aby powyższe trzy kryteria opisane na etykiecie miały odzwierciedlenie w rzeczywistości musi być spełniony pierwszy czynnik, czyli musi być zachowane odpowiednie ciśnienie w oponach.

Jedno przemyślenie nt. „Jak oszczędzać na paliwie dzięki oponom

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>