Jaki wpływa na spalanie ma zbędny bagaż oraz aerodynamika?

over2

Czy wiesz, że już zmniejszenie masy przewożonego bagażu o 50kg, zmniejsza spalanie paliwa o 1-2%?

W dzisiejszym artykule chciałby poruszyć kwestię wpływania aerodynamiki oraz zbędnego bagażu/balastu na zużycie paliwa.

Zasada jest prosta, im więcej samochód waży tym więcej energii  potrzeba aby wprowadzić go w ruch, a im więcej potrzeba energii, tym więcej potrzeba paliwa aby ją wytworzyć.

Po analizie a następnie po uśrednieniu danych z kilku źródeł, między innymi z wikipedia.org, motofakty.pl oraz magazynauto.interia.pl wychodzi na to, że moje doświadczenia z tym związane,  pokrywają się w dość znacznym stopniu z danymi przeprowadzonymi przez EPA* , i tak wnioski są następujące:

  • Jeżeli będziemy jechać z prędkością oscylująca w granicach 55-65 km/h oraz załadujemy 100 kg bagażu w bagażniku czyli za oraz lekko na tylnej osi pojazdu to nasze zużycie paliwa wzrośnie o około 4-6%.
  • Zużycie paliwa będzie oscylowało w okolicach 8%, jeżeli będziemy poruszali się z prędkością około 60km/h oraz jeżeli 100-kilkogramowy bagaż zostanie umieszczony w przyczepie ciągniętej przez nasz samochód.
  • Jeżeli zaś ten sam bagaż o masie 100 kilogramów umieścimy na dachu pojazdu oraz zachowamy tą samą prędkość czyli ok. 60 km/h, zużycie paliwa przez nasz samochód wzrośnie aż o 10%!

Jak widać nie tylko masa bagażu ma znaczenie na zużycie paliwa, bardzo ważną kwestią jest też usytuowanie bagażu w pojeździe.

Cykl: "Jak zmniejszyć zużycie paliwa"

Artykuły publikowane w ramach cyklu "Jak zmniejszyć zużycie paliwa" można czytać w dowolnej kolejności.

1. Jak oszczędzać na paliwie dzięki oponom
2. Ecodriving – ekonomiczna jazda
3. Jaki wpływa na spalanie ma zbędny bagaż oraz aerodynamika?

Drogi czytelniku a może w bagażniku wozisz zbędny bagaż lub po prostu niepotrzebne w danej chwili rzeczy np:

  • zmiotkę do odśnieżania,
  • odmrażacz do szyb,
  • olej silnikowy chociaż twoje auto nie "pali" oleju,
  • płyn do spryskiwaczy gdy twój zbiorniczek jest pełny?

Może wymienione przedmioty wydają się lekkie ale uwierzcie mi, że ich sumaryczna waga może wpłynąć w dość dużym stopniu na ilość spalanego paliwa przez twój samochód.

Aerodynamika samochodu.

aero

Opory powietrza jakie są wytwarzane podczas poruszania się samochodu zużywają aż 50% łącznego spalania paliwa. Czyli im mniejszy opór paliwa tym spalanie jest mniejsze.

Współczesne samochody są tak projektowane aby stawiały jak najmniejszy opór powietrza, dlatego też każda ingerencja w bryłę lub aerodynamikę samochodu może zaburzyć specjalnie zaprojektowany przepływ powietrza a co za sobą niesie, ilość paliwa zużywana przez samochód gwałtownie wzrośnie.

Najczęstszym przykładem zaburzanie przepływu powietrza jest montaż dodatkowych elementów karoserii np. spojlerów. Jeżeli np. zamontujemy sobie w samochodzie tylni spojler ze względów wizualnych ale i też ze względu na lepszy docisk samochodu do podłoża to "w większości przypadków" tak naprawdę pogorszymy aerodynamikę oraz właściwości jezdne naszego samochodu, czyli nie dość że nie będziemy w stanie przewidzieć jak nasz samochód zachowa się podczas różnych prędkości na jezdni ale też zauważymy, że nasze spalanie drastycznie wskoczyło na wysokie i do tej pory nie znane nam poziomy :)

Uwaga też na otwarte szyby oraz szyberdach w samochodzie, które powodują, że przepływ powietrza opływającego samochód jest zakłócony. To samo tyczy się brakujących elementów karoserii, lub dodatkowych anten takich jak anteny do CB radia.

Na zwiększenie oporów powietrza a więc na spalanie paliwa mają także wpływ wszelkiego rodzaju bagażniki dachowe, rowerowe i inne. Dlatego jeżeli to tylko możliwe, z własnego doświadczenia polecam zdejmować takowe na czas gdy nie są one potrzebne.

 

Aby bardziej zobrazować wpływ aerodynamiki na spalanie paliwa warto przytoczyć tutaj definicja współczynnika Cx.

 

Uproszczona definicja:

Cx to współczynnik oporu powietrza. Dostarcza nam informacji o tym jakiej siły potrzebuje samochód aby pokonać opór powietrza. Dzięki niemu potrafimy poprawić stabilność prowadzenia samochodu, zniwelować szumy podczas jazdy oraz co najważniejsze ma ogromny wpływ na spalanie paliwa.

O to kilka przykładów wartości współczynnika Cx, którymi chwalą się producenci samochodów.
 f1
Opel Calibra (1989)     0,26
Toyota Camry (2005)     0,28
Daewoo Espero (1990)     0,29
Nissan 350z (2002)     0,30
Dodge Viper (1996)     0,45
Hummer H2 (2003)     0,57
Caterham Seven     0,70
Bolid Formuły 1     0,7 – 1,1

info: http://www.technikajazdy.info/techniczne/wspolczynnik-oporu-powietrza

Z powyższych danych wynika że Bolid Formuły 1 posiada większe opory powietrza niż Kanciasty Hummer H2! - Coś tu nie gra!

Producenci szczycą się tym współczynnikiem ale jak widać niestety tak naprawdę nie wiele on nam mówi. Abyśmy mieli miarodajne porównanie, producenci powinni pokazywać współczynnik Cx * A gdzie A to powierzchnia czołowa samochodu.

W przypadku bolidu Formuły 1 Współczynnik Cx jest taki duży, ponieważ poprzez zastosowanie odpowiedniej bryły bolidu, specjalnych owiewek oraz spojlerów uzyskiwany jest olbrzymi docisk do podłoża ale w porównaniu z bardzo małą powierzchnią czołową bolidu (A) aerodynamika w samochodzie jest na bardzo wygórowanym poziomie.

 

* Źródło: Amerykańska Agencja ochrony środowiska (EPA)

3 przemyślenia nt. „Jaki wpływa na spalanie ma zbędny bagaż oraz aerodynamika?

  1. Na spalanie wpływ ma tak naprawdę wszystko, klimatyzacja, otwarte okna, bagaż, waga kierowcy i pasażerów i cała mniej lub bardziej ważna reszta. Jednak są to czasami tak drobne liczby, że często szkoda sobie tym zawracać głowę.

  2. Sądzę, że twój artykuł może mi się przydać. Zawsze jeżdżę ekonomicznie, mało hamuje i takie tam. Ale na bagaż nie zwracałem uwagi. Może znajdę coś do wywalenia z auta.

  3. Ze zdjęciem się wstrzeliłeś w odpowiedni czas 😀 Ja do pewnego czasu się tym przejmowałem, ale jak mam nie wozić paru rzeczy za parę groszy to się nie opłaca

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>